Hallituksen esitys rakentamislain muuttamisesta; aikataulu siirtyy!
- KAT RY

- 18.8.
- 2 min käytetty lukemiseen
Hallituksen istuntokauden 2025 suunnitelmaan sisällytetty säädöshanke YM002:00/2025, jossa valmistellaan mm. säännöksiä asuinrakennuksen ja asuinhuoneiston lyhytvuokraukseen liittyen on viivästymässä. Hankeen ehdotus laiksi oli alunperin tarkoitus olla valmis viikolle 39, mutta nyt uudeksi aikatauluksi on määritelty viikko 50, joten täpärältä vaikuttaa.

Laki tarvitaan, ettei asukkaiden, vierailijoiden, taloyhtiöiden, kuntien ja alan eri toimijoiden tarvitse riidellä keskenään näkökulmittain.
Omassa lausunnossamme totesimme ensimmäisenä neljästä näkökulmana, että (1) asuntoja tarvitsevat, viranomaiset sekä asuntoja vuokraavat tarvitsevat ennakoitavan toimintaympäristön, joka mahdollistaa erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten tarpeiden huomioimisen ja oikea-aikaisen palvelun.
Muita näkökulmia vastineessamme olivat mm. (2) kannanotto asumisen ja lyhytvuokrauksen aikarajoista: "On erittäin hyvä, että neljän viikon vuokrajaksot tulkitaan asumiseksi. Asetettu aikaraja selkeyttää ja helpottaa merkittävästi toimintaympäristön ennakoitavuutta sekä kysyntään vastaamista kestävästi. Sen sijaan nyt luonnokseen kirjattu 90–180 päivän lyhytvuokrauksen aikaraja on useille paikkakunnille liian kahlitseva, erityisesti ottaen huomioon kuntien erilaiset
tilanteet. Tässä voisi toimia paremmin käytäntö, jossa lyhytvuokraus olisi sallittua, mutta kunta voisi halutessaan rajoittaa sitä tietyllä alueella 90 päivään vuodessa."
Ehdotuksemme onkin, että (3) päivämäärärajoja höllennetään ja taloyhtiöille tai kunnille annetaan paikallinen mahdollisuus säädellä lyhytvuokrausta korttelikohtaisesti tai asuinalueittain. Näin varmistetaan, että kunnilla tai taloyhtiöillä on konkreettinen instrumentti joko rajoittaa tai sallia toimintaa paikallisesti. Kuntien sisällä on alueellisia eroja, jotka tulee huomioida lyhytvuokrauksen sallimisesta tai kieltämisestä päätettäessä. Ehdotuksemme tukee oikeasuhtaisen sääntelyn periaatetta huomioiden alueelliset erot paremmin kuin valtakunnallisesti säädetty koko maan kattava rajaus. Tämä voisi tapahtua siten, että kunta voisi tietyllä alueella mahdollistaa lyhytvuokrauksen asunnoissa, ja toisaalla vastaavasti rajoittaa sitä parhaaksi katsomallaan tavalla.
Haluamme muistuttaa myös, että (4) taloyhtiöillä on jo nyt mahdollisuus
yhtiöjärjestyksellään kieltää lyhytvuokraus niin halutessaan. Tämän vuoksi lain ei tarvitse
mahdollistaa tai määrätä täyskieltoa. Tulisikin miettiä, missä rajoissa taloyhtiö voisi kuntaa kuulematta itse päättää omista päivämäärärajoistaan. Kunnan oikeus puuttua päivämäärärajoihin tulisi olla näiden rajojen ulkopuolella ja muutenkin rakennusvalvonnan ja kaavoituksen perustehtävien luontoinen; puuttua räikeisiin ylilyönteihin, ja tilanteisiin, jossa näyttää, että kunnan maankäyttö etenee kunnan intressien näkökulmasta huonoon suuntaan. Rakennusvalvonnalla ei ole
resursseja eikä sitä ole tarkoitettu valvomaan, käytetäänkö kiinteistöjä niiden käyttötarkoituksen mukaisesti. Ei ole siis tarkoituksenmukaista luoda lakia, jossa rakennusvalvonnalle määrätään lisätehtäviä.
Meidän koko vastineen löydät hankkeen asiakirjoista. Sillä on luettavissa myös muiden intressipiirien vastineet. Määrän perusteella aihe on erittäin ajankohtainen!




Kommentit